NKT tilslutter sig Science Based Targets for at blive et netto-nuludledende selskab

15. dec. 2020

Som den første store producent af energikabler tilslutter NKT sig officielt Science Based Target-initiativet med ambitionen om at blive et netto-nuludledende selskab. Allerede nu forpligter NKT sig til at reducere sin egne CO2-udledning (GHG) med i gennemsnit 5% årligt i overensstemmelse med Paris-klimaaftalen om at holde den globale opvarmning på 1,5°C over det førindustrielle niveau.

NKT_Science_based_targets$COR_COR_COR_EN.jpg
Energikabelløsninger og tilbehør er afgørende for den infrastruktur, der understøtter den globale transformation til vedvarende energi. Med udsigt til en øget elektrificering af samfundet spiller NKT en vigtig rolle i at forsyne fremtidige generationer med ren og vedvarende energi. Nu tilslutter virksomheden sig Science Based Targets-initiativet med en ambition om hurtigst muligt at definere tidshorisonten for at blive netto-nuludledende, dog senest i 2050. Som et vigtigt første skridt forpligter NKT sig til at reducere sin CO2-udledning med gennemsnitligt 5% om året.
- Jeg er stolt af, at vi er den første store producent af energikabler, der forpligter sig til denne verificerede og godkendte metode til at måle ansvarlige klimahandlinger. Det sender et stærkt signal til vores interessenter om, at vi er fuldt engagerede i at minimere vores klimaaftryk. Energikabler er afgørende for overgangen til vedvarende energi, og da det er vores virksomheds formål at forbinde en grønnere verden, er det naturligt for os at påtage os et større ansvar og blive netto-nuludledende, siger Alexander Kara, administrerende direktør i NKT.
En række aktiviteter er allerede i gang for at reducere udledninger
Tilslutningen til Science Based Targets er et naturligt skridt i den bæredygtigheds-rejse som NKT er på. Tidligere i år meddelte virksomheden at alle fabrikker, der fremstiller energikabler, bruger strøm fra vedvarende energikilder. Det reducerer CO2-udledningen fra det årlige energiforbrug med 66% eller over 48.000 tons sammenlignet med 2019. Desuden driver NKT en række andre initiativer for at reducere udledning, herunder reduktion af brændstofforbrug og projekter der skal øge energieffektiviteten i kabelproduktionen. NKT genbruger også materialer som XLPE og metaller fra produktionen af energikabler, hvilket bidrager til reducere udledningen fra traditionel affaldshåndtering.
NKTs Science Based Targets dækker Scope 1 og 2 (egne) og Scope 3 (værdikædens) udledninger. Idet NKT forpligter sig til scenariet om 1,5°C stigning bliver virksomheden en del af ’We Mean Business". Det er en sammenslutning af organisationer, der samarbejder med tusindvis af verdens mest indflydelsesrige virksomheder og investorer om at fremme handlinger og politiske mål til at fremskynde overgangen til netto-nul.
Pelle Fischer-Nielsen
External Communications Officer