NKT markerer, at kabelforbindelsen NordLink sættes i drift

28. maj 2021

Energikablet NordLink er sat i drift og sikrer effektiv transmission af grøn energi mellem Norge og Tyskland. Projektet er en milepæl for både NKT og for sammenkoblingen af de europæiske energinet, som er nødvendig for at gennemføre den grønne omstilling.

NordLink
NKT har færdiggjort den tyske del af kabelsystemet NordLink, som forbinder energinettene i Tyskland og Norge. NordLink er et 525 kV MI højspændingskabelsystem baseret på jævnstrømteknologi fra NKT, som nu er sat i drift af ejerne TenneT og Stattnett; de tyske og norske systemoperatører samt den tyske bank KfW. For NKT har projektet omfattet kabeldesign, produktion og installation af 154 km søkabel og 54 km landkabel for den tyske del af forbindelsen. Med en kapacitet på 1.400 MW er NordLink nu en hjørnesten i et sammenkoblet Europa og forbindelsen kan dække energibehovet til 3,6 mio. tyske hjem.
- At lande fortsætter med at forbinde elnettene er afgørende for at sikre den effektive og grønne energiforsyning, som ligger til grund for en CO2-neutral fremtid. Interconnector-forbindelser som NordLink er nøglen til en grøn fremtid, og vi er stolte af at være en central aktør i omstillingen til vedvarende energi i Europa med vores store erfaring og stærke teknologiske position, siger Alexander Kara, CEO i NKT.
Kabelforbindelser som Viking Link, NordLink og de tyske korridorprojekter er afgørende for at den europæiske infrastruktur har kapacitet nok til at håndtere den stigende mængde vedvarende energi. NordLink giver Norge mulighed for at levere vandkraft som supplement til den mere svingende vindenergi produceret i Nordsøen og dermed skabe balance i den tyske energiforsyning. Norge får omvendt mulighed for at importere den overskydende vind- og solenergi fra Tyskland, der skal bruges med det samme.
- Med NordLink har vi nu afsluttet et stort, internationalt projekt, der er vigtigt for den grønne omstilling ved at sikre effektiv integration i det europæiske energimarked. Vi har nu leveret ”det grønne kabel” inden for de fremsatte specifikationer, tidsplaner, budgetter og kvalitetskrav. Som verdens førende operatør af højspændingskabler baseret på jævnstrøm, fortsætter vi med at dele ud af vores viden og erfaring for at støtte udbygningen af de europæiske elnet med det formål at fremme omstillingen til vedvarende energi, siger Tim Meyerjürgens, driftsdirektør hos den tyske systemoperatør TenneT.
NKT producerede energikablerne til NordLink på sin fabrik i Karlskrona, Sverige, der kører på 100% grøn strøm, hvilket er med til at minimere CO2-aftrykket af de producerede kabler. Derudover blev søkablerne installeret af kabeludlægningsskibet NKT Victoria, som er markedets mest energieffektive kabelskib, for at sikre en bæredygtig installationsproces.
I starten af 2021 blev installationen af NordLink afsluttet indenfor tidsplanen og det samlede budget, og kabelforbindelsen blev officielt sat i drift den 27. maj 2021 af TenneT, Stattnet og KfW.

Pelle Fischer-Nielsen

External Communications Officer