Denne side er oversat automatisk, det originale indhold kan findes på www.nkt.com

NKT gennemfører med succes den første interne TOV-testsekvens af højspændings DC-kabelsystemer

21. jun. 2023

NKT tager midlertidig overspændingstest (TOV) fra en teoretisk hypotese til proof-of-concept inhouse og gennemfører sin første testsekvens med succes - en vigtig teknisk milepæl, der øger pålideligheden af kabelsystemer, der er nødvendige for den grønne omstilling.

Med den nuværende og fremtidige efterspørgsel på bæredygtige energikilder, der vokser eksponentielt, øges presset på pålidelige højspændingskabelsystemer konstant. Som følge heraf er internationale standardiseringsfællesskaber i gang med at diskutere tests for at sikre, at fremtidige kabler kan modstå presset fra øget stress og overspændingsscenarier.
NKT har med succes udført sin første kundekompatible TOV-testsekvens ved hjælp af nye interne testfunktioner til sine højspændingskabelsystemer. Denne milepæl viser NKT's engagement i at fremtidssikre teknologien og bedre understøtte den fortsatte udrulning af et jævnstrømsnet i Europa.
Anders Jensen, CTO, siger:
"Afslutningen af disse tests viser robustheden og den høje pålidelighed af vores HVDC-kabelsystemer, selv under transiente hændelser på de højeste spændingsniveauer. Dette projekt var et godt eksempel på, at NKT skubber til de teknologiske grænser for at opfylde kundernes krav. Fra at tage en teoretisk hypotese hele vejen til proof-of-concept var en udfordring, vi var stolte af at tage op, og vi mener, at det er en vigtig teknisk milepæl, der på lang sigt vil understøtte pålidelige kabelsystemer til den grønne omstilling."
525 kV HVDC-kabelsystem lever op til kundernes forventninger
I forbindelse med den nye CIGRE-anbefaling, f.eks. CIGRE TB 852, om "Special temporary overvoltage test" (TOV) bølgeformer, har NKT's 525 kV HVDC-kabelsystem med succes bestået overspændings- og udvidet overspændingstest. TOV'en opsummerer to nye typer af stressbølgeformer på kablet, som ikke tidligere er blevet testet for; dæmpede svingningstransiente spændinger med forskellige frekvenser og lang (få hundrede millisekunder) midlertidig overspænding.
NKT er den første kabelproducent, der har inhouse-kapacitet til at generere alle typer midlertidig overspænding på de højeste kommercielle niveauer i sit eget højspændingslaboratorium. NKT har udviklet og investeret i testudstyr, der gør det muligt at generere lange TOV-kurver med særlige egenskaber som overskydning før plateauet og forbedret afladning i slutningen af plateauet.
Færdiggørelsen af disse indledende tests og udstyret vil hjælpe NKT med at fortsætte med at levere HVDC-kabelsystemteknologi af høj kvalitet til sine kunder.
Pelle Fischer-Nielsen
External Communications Officer