Denne side er oversat automatisk, det originale indhold kan findes på www.nkt.com

NKT er nøglefærdige leverandør til den kommende havvindmøllepark East Anglia THREE

7. jul. 2022

NKT har underskrevet en kontrakt om produktion og installation af eksportstrømkabler til det kommende havvindmølleprojekt East Anglia THREE (EA3), der er udviklet af ScottishPower Renewables.

Cable laying offshore wind project
I dag blev det annonceret, at EA3 vandt den britiske tildeling af Contracts for Difference (CfD), hvilket er et vigtigt skridt på vejen mod en endelig ordre til NKT. En bekræftet ordre er betinget af, at projektejerne giver NKT en meddelelse om at gå videre, og at de træffer en endelig investeringsbeslutning, som forventes senest i første kvartal af 2023.
Den nøglefærdige kontrakt vil omfatte design og fremstilling af 320 kV DC-eksportkabelsystemet, ca. 2 x 150 km offshore-kabel og ca. 2 x 40 km landkabler samt installation ved hjælp af et af de mest avancerede og energieffektive kabellægningsfartøjer, NKT Victoria. Projektet har en anslået kontraktværdi for NKT på ca. 250-300 mio. EUR i markedspriser (ca. 190-225 mio. EUR i standardpriser på metal).
"Jeg er meget begejstret for kontrakten med ScottishPower Renewables, som understreger vores kunders tillid til NKT's evne og knowhow til at håndtere store HVDC nøglefærdige projekter. Når East Anglia THREE er fuldt funktionsdygtigt, har det potentiale til at forsyne over en million britiske hjem med grøn havvindkraft, hvilket vil være et vigtigt skridt for den grønne omstilling i Storbritannien", siger Alexander Kara, NKT's administrerende direktør og CEO.
Havvindmølleparken EA3 vil omfatte 100-120 vindmøller, der vil blive placeret 69 km fra den britiske kyst i Nordsøen og dække et område på 305 km2. Når vindmølleparken er i drift, vil den kunne producere op til 1 400 MW vedvarende energi.
320 kV HVDC-kablerne vil blive produceret i Karlskrona, Sverige, med et lavt CO2-fodaftryk, da fabrikken kører på 100 % grøn elektricitet.
Kontrakten ændrer ikke NKT's finansielle udsigter for 2022.

Louise Westh Naldal

VP Group Communications