NKT øger offshore-installationskapaciteten med opgraderinger af kabeludlægningsfartøjet NKT Victoria

4. jul. 2024

NKT har akkumuleret uovertruffen driftserfaring og track record ved at drive NKT Victoria siden 2017. Virksomheden er fortsat engageret i at fastholde sin markedsledende position ved at forbedre kapaciteten, effektiviteten og pålideligheden med løbende tekniske opgraderinger.

NKT Voctoria at Sea
Med øget kabelbelastningskapacitet, forbedret stationering og ekstra installationskapacitet fortsætter NKT Victoria med at være et førende kabellægningsfartøj (CLV) på offshore-markedet. Siden sin jomfrusejlads i 2017 har NKT Victoria installeret højspændingskabelsystemer i hele Europa og etableret sig som et vigtigt aktiv for NKT. De seneste opgraderinger af dette specialbyggede kabellægningsfartøj blev foranlediget af stigende markedsefterspørgsel og kundekrav.
- NKT Victoria, hendes dygtige besætning og vores ingeniører leverer konsekvent fremragende resultater og opnår stor tilfredshed hos vores kunder. Med de seneste tekniske forbedringer fastholder vi hendes position som førende inden for energieffektivitet og driftsnøjagtighed. De fortsatte opgraderinger udvider vores interne installationskapacitet og forbereder os på at imødekomme fremtidige krav om effektiv og pålidelig udførelse, siger Darren Fennell, Executive Vice President og Head of HV Solutions i Karlskrona.
Siden 2017 har NKT Victoria sat nye industristandarder for energieffektivitet og driftsteknologier, hvilket sikrer en hidtil uset præcision under kabellægning. For at minimere sit CO2-aftryk bruger NKT Victoria strøm fra land under kabellægning sammen med teknologier om bord som Azipod-fremdriftsenheder, energilagringssystem og ABB Marines Onboard DC Grid. Disse funktioner reducerer brændstofforbruget betydeligt. I 2023 blev skibet desuden certificeret til at sejle på biobrændstoffet hydrotreated Vegetable Oil (HVO), hvilket yderligere reducerer miljøpåvirkningen fra offshore-driften.
NKT udvider i øjeblikket sin flåde med endnu et kabellægningsfartøj, NKT Eleonora, for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter offshore strømkabelløsninger. NKT Eleonora skal efter planen være i drift i 2027.
Vigtige opgraderinger:
  • Øget lastkapacitet: 11.000 tons (bekræftet af DNV) fra de tidligere 9.000 tons
  • Forbedret positionering med en ekstra azimuth-retractable thruster placeret midt i skroget
  • Elevated Horizontal Lay System (EHLS) tilpasset design til installation af dynamiske strømkabler fra NKT Victoria
  • Integreret jetplov, der muliggør pålidelig samtidig udlægning og nedgravning
  • Certificeret til drift på biobrændstoffet hydrogenbehandlet vegetabilsk olie (HVO) siden 2023
Pelle Fischer-Nielsen
External Communications Officer